مقالات آموزشی

معرفی انواع سرویس سیپ و مزایای آن

سرویس سیپ

سرویس SIP، فناوری مدرنی است که برقراری ارتباط بین مشاغل و افراد رو متحول کرده؛ در واقع یک اکانت یا خط تلفن بر روی IP است که فایبیکس به کسب و کارهایی که نیاز به داشتن چندین تماس ورودی به‌طور هم‌زمان دارند، ارائه میدهد.

میشه گفت این سرویس یک خط تلفن آی پی محور و پروتکل ارتباطیه که در بستر شبکه‌‌های VOIP استفاده میشه و کاربران میتونن تماس‌های صوتی و تصویری داشته باشند. محبوبیت روزافزون این فناوری، بخاطر مزایای متعددی مثل صرفه‌جویی در هزینه، انعطاف‌پذیری بالا و سایر ویژگی‌های پیشرفته‌ای هست که داره. اینجا قرار هست به‌طور کامل به سوال سرویس سیپ چیست پاسخ بدیم و در ادامه به معرفی انواع سرویس های سیپ، ویژگی‌ها و مزایاشون بپردازیم. در صورتی که صاحب کسب و کار هستید، برای اطلاع دقیق از نحوه خریداری و راه اندازی سرویس SIP برای مجموعه‌تون، میتونید با کارشناسان مجموعه فناپ از طریق وب سایت فایبیکس و یا شماره 91031800 در ارتباط باشید.

 

SIP چیست؟

SIP که مخفف شده Session Initiation Protocol است، از پرطرفدارترین پروتکل‌های انتقال داده یا سیگنالینگ بر بستر شبکه VOIP به حساب میاد. از کاربردهای این سرویس برای مناطقی است که خطوط مخابراتی مسی ظرفیت کافی ندارند و خرید خط برای مشترکین ممکن نیست؛ در چنین شرایطی مجموعه‌هایی مثل فناپ تلکام وارد عمل شده‌اند و به مشترک با استفاده از سرویس‌های SIP یک یا چند خط تلفن بر اساس IP ارائه میدن.

اگر بخوایم تعریفی ساده از سرویس SIP که شامل SIP Phone و SIP Trunk میشه داشته باشیم؛ خط تلفنی است که برای برقراری ارتباط و مدیریت تماس‌ها، بر بستر فیبر نوری و بر اساس IP با استفاده از پروتکل SIP کار کرده و داده‌هایی همچون صدا، تصویر و… را از طریق شبکه‌های IP و RTP Protocol مخابره می‌کند. به‌طور کلی خدمات تلفنی SIP امکاناتی همچون مدیریت کنفرانس ویدئویی، پیام‌رسانی، توزیع رسانه و… را هم فراهم می‌کند.

سرویس SIP

انواع سرویس سیپ – SIP 

سیپ فون – SIP Phone

سرویس تلفنی سیپ فون، درواقع سرویسی بسیار کارآمد است که شما میتونید از طریق آن تماس‌های صوتی و تصویری داشته باشید؛ این سرویس با کمک پروتکل SIP امکاناتی مثل کیفیت صدای بالا، قابلیت ادغام و… را برای کاربر فراهم میکند.

 

سیپ ترانک – SIP Trunk

پروتکل، بستر و همینطور امکاناتی که سرویس سیپ ترانک ارائه میده، دقیقا شبیه به سیپ فون است؛ با این تفاوت که در سرویس سیپ ترانک امکان برقراری چندین تماس ورودی و خروجی به صورت همزمان وجود داره.

 

نحوه استفاده از سرویس‌های SIP 

استفاده از سرویس سیپ به دو صورت انجام میشه: تلفن‌های رومیزی IP Phone یا سیستم‌های سخت افزاری سیپ فون و سیستم‌های نرم افزاری یا Soft Phone.

 

سیستم‌های سخت افزاری سیپ

به سخت افزارهایی گفته میشه که طراحی و عملکردی شبیه به تلفن‌های معمولی دارن؛ با این تفاوت که اجزای سخت افزاری که در اون‌ها بکار رفته، Network-aware یا IP-aware هستن و از طریق کابل اترنت یا Wi-Fi به شبکه IP متصل میشن.

در جدیدترین نسل سیستم‌های سخت افزاری سیپ فون از فناوری جدیدی به نام DECT که بی‌سیم هستن استفاده شده؛ این سیستم‌ها از طریق پروتکل DECT با Call Center تماس برقرار میکنن.

 

سرویس سافت فون

به نرم افزارهایی گفته میشه که بر روی تلفن همراه و یا کامپیوتر شما نصب شده و از پروتکل‌های SIP و RTP برای برقراری ارتباط و ارسال صدا استفاده میکنند. تنها فاکتور لازم برای استفاده از این روش اتصال IP با ارائه‌دهنده سرویس VoIP و یا VoIP Server است.

از معروف‌ترین سرویس دهنده‌های VoIP که به اختصار IP-PBX هم نامیده میشن، Zoiper Micro SIP ،Eyebeam ، GS WAVE و… هستن که رجیستر را برای حداقل یک خط تلفن یا همون SIP Phone به صورت رایگان انجام میدن و این آپشن حتی باعث صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌های مربوط به خرید IP-Phone میشه.

سیپ فون

قابلیت‌ها و مزایای استفاده از سرویس‌ سیپ

صرفه جویی در هزینه

استفاده از تلفن سنتی خصوصا در تماس‌های طولانی و یا بین المللی، دارای هزینه‌های بالایی برای مشترک هستند؛ اما در سرویس سیپ فون چون تماس‌ها از طریق IP برقرار میشن، در نتیجه هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا میکنند. علاوه بر این، بیزنس‌های مختلف میتونن هزینه‌های زیر ساخت و نگهداری خودشون رو از طریق تشکیل یک شبکه واحد برای صدا و داده‌هاشون، کم کنند.

اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط پیاده‌سازی و ثبت نام خدمات SIP دارید، می‌تونید از مشاوره رایگان مجموعه ما در گروه فایبیکس استفاده کنید.

 

مقیاس پذیری

مقیاس پذیری بسیار بالای سرویس سیپ اون رو برای طیف وسیعی از بیزنس‌ها بسیار ایده آل کرده؛ چون هرچی کسب و کار شما گسترده‌تر بشه، میتونید به راحتی و با هزینه بسیار کم، خطوط یا برنامه‌های افزودنی مورد نیازتان را اضافه کنید. ناگفته نمونه که این مقیاس‌پذیری حتی برای کوچک‌سازی هم قابلیت انجام داره.

در نتیجه بیزینس شما در هر مقیاسی که باشه سرویس سیپ انتخاب بسیار مناسبی برای شما هست.

.

ویژگی‌‌های پیشرفته

درواقع خدماتی که سرویس SIP ارائه میده بسیار متنوع و پرکاربردتر از سیستم‌های تلفن سنتی هست که نتیجه اون بهبود ارائه خدمات به مشتری و بهره وری بیشتر هست. این خدمات شامل: ضبط تماس، شماره گیری مجدد خودکار و…میشه.

 

جابجایی آسان

قابلیتی که میخوایم ازش صحبت کنیم، به طور خاص برای کارمندان دورکار یا بیزنس‌هایی که چندین شعبه دارند بسیار کاربردی است. این قابلیت به شما این امکان رو میده که بتونید تماس‌های داخلی دفترتون رو هرجا که هستید پاسخ بدید و یا با همون شماره دفتر از طریق تلفن همراه یا لپتابت‌تون تماس بگیرید.

 

تداوم کسب و کار

شاید براتون سوال باشه که یک سرویس تلفنی چجوری میتونه کمک کنه تو این موضوع؟! چیزی که باید بدونید اینه که هر اتفاقی که برای فضای فیزیکی مجموعه شما بیفته، از بلایای طبیعی گرفته یا موارد اضطراری مختلف، تغییر مسیر تماس‌های مجموعه به تلفن‌های همراه یا هر مکان دیگه‌ای که مد نظرتونه به طور خودکار از طریق این سرویس انجام میشه.

 

ادغام با سیستم‌های تجاری متفاوت

قابلیت ادغام این سرویس با نرم افزارهای تجاری دیگه مثل نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یا ایمیل کلاینت، باعث ساده شدن گردش کار و بهبود کارایی میشه.

 

مدیریت متمرکز 

قابلیت مدیریت متمرکزی که در سرویس سیپ وجود داره، به بیزنس‌ها اجازه میده تا از طریق یک رابط واحد، به راحتی بتونن پیکربندی و مدیریت مورد نیازشون رو انجام بدن. فراموش نکنید که همین آپشن نیاز به حضور تکنسین در فضای مجموعه رو از بین میبره، مدیریت سیستم رو بسیار ساده میکنه و باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع میشه.

 

یکپارچگی بیزینس

قابلیت‌هایی مثل ویدئو کنفرانس، پیام رسانی فوری، اشتراک گذاری صفحه و… باعث میشه که کارمندان بتونن در لحظه باهم ارتباط بگیرن و همکاری داشته باشند؛ این مسئله کمک میکنه که کارهای تیمی بهتر انجام شده و بهره‌وری بالاتر بره. ناگفته نمونه که این ویژگی به‌خاطر آسان‌سازی کار تیمی، فرهنگ کار تیمی رو گسترش میده.

 

سیپ فون

کیفیت خدمات – QoS

 یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه‌های ارائه دهنده سرویس سیپ، ترافیک صوتی آن‌ها است و از طریق مکانیزم‌های کیفیت خدمات QoS از بالا بودن کیفیت و کم بودن تاخیر تماس‌ها مطمئن میشن که نتیجه اون ارتباط شفاف و قابل اطمینان است.

 

مسیریابی پیشرفته تماس

قابلیت مسیریابی تماس به بیزینس‌ها این امکان رو میده که تماس‌هارو با توجه به اولویت و نیازمندی‌های کارشون سفارشی‌سازی کنند. این آپشن شامل مسیریابی جغرافیایی، مسیریابی بر اساس زمان و سیستم‌های پاسخ صوتی تعاملی یا همان IVR می‌شود.

 

امکان تجزیه‌ و تحلیل و گزارش

بیشتر سرویس دهندگان سیپ مثل: تانوما، فایبیکس و … امکاناتی مثل گزارشات منظم و تجزیه و تحلیل دقیق رو برای مشترکین خودشون ارائه میدن؛ این گزارش‌ها شامل داده‌های کاربردی و با ارزشی مثل زمان اوج تماس، حجم تماس، مدت زمان تماس و… میشن که ازشون میشه برای بهبود خدمات به مشتری، بهینه‌سازی عملیات و تصمیم گیری‌های دیگه استفاده کرد.

 

کلام آخر

کسب و کارها با پذیرش و استفاده از فناوری‌های جدید، میتونن در دنیای همیشه در حال تحول ارتباطات پیشتاز باشند. همونطور که در این مقاله توضیح دادیم، سرویس SIP شامل طیف وسیعی از مزایای متفاوت مثل صرفه‌جویی در هزینه، امکان انتقال، مقیاس پذیری، قابلیت یکپارچه سازی، ویژگی‌های پیشرفته SIP و در کل خدمات تلفن میشه که همه این‌ها باعث افزایش بهره‌وری، همکاری و بهبود خدمات به مشتریان خواهند شد. اگر شما هم دنبال استفاده از فناوری‌های روز برای رشد و بهره‌وری هرچه بیشتر کسب و کارتون هستید، مجموعه فایبیکس میتونه در این مسیر بهتون کمک کنه و سرویس‌های مورد نیاز رو در اختیارتون بزاره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *